Frågan om roll och person

Att roller formas i ett team, är en naturlig följd av att det finns en uppgift att lösa. Rollerna i ett team är alltså enkelt beskrivet en konsekvens av att något måste göras. Ingen uppgift, inget behov av tydliga roller i ett team.När vi pratar om roller, så kommer alltid frågan om person på tal. Antingen direkt, “men när kommer personen som har rollen in i bilden?”, eller indirekt, “men om det inte känns bra för personen då?”. Men vad är skillnaden på roll och person?En roll i ett team är som tidigare beskrivet ytterst en konsekvens av att något måste göras. Roller kan på så vis finnas utan att en person tar den. Om ni tänker er exemplet från förra inlägget om roller, som handlade om ett team som skulle fräscha upp entrén på idrottsplatsen. Om entrén behöver målas, så finns behovet av rollen “målare”. Oavsett om någon tagit på sig att måla eller inte. Person å andra sidan är den individ som sedan ska ta rollen. Det är personen som tänker, känner och gör saker i den roll denne tagit. Rollen i sig är neutral. Personen är den som fyller rollen. Jaja, men varför det här teoretiska hårklyveriet? Det ska vi förklara här nedan, där vi ger exempel på två av många problem med att blanda ihop roll och person.När vi jobbar med teamutveckling och pratar roller, så blandas ofta frågan om person in i diskussionerna oreflekterat. När vi pratar utifrån oss själv eller andra på personnivå, blir det genast svårare att prata om roller på ett bra sätt utifrån det arbete vi måste göra.Om du tänker dig att en arbetsgrupp sliter med att få ihop sitt dagliga arbete. Det finns några uppgifter som flyter mellan olika personer. Det är inte tydligt vem som är ansvarig eller hur uppgifterna ska lösas. Det är en källa till stress , irritation och konflikt. När teamet försöker prata om de uppgifterna, blir några förnärmade och känner sig kritiserade. “Nu känns det som att du ifrågasätter hur jag gör mitt jobb!”, “Jag orkar inte med mer, jag har för mycket att göra!”. I det läget är det svårt att på ett öppet och bekvämt sätt prata om roller, utan att riskera att trampa någon annan på tårna. Då kommer arbetsuppgifterna bli svåra att få ordning på och kommer sannolikt fortsätta ställa till med elände och återkommande jobbiga diskussioner utan lösning.Ett annan problem med att blanda roll och person är när vi i större utsträckning tar hänsyn till personerna än uppgifterna som måste lösas. Vi har genom åren jobbat med team och arbetsgrupper som nästan helt och hållet ordnat sitt arbete utifrån personerna som jobbar där. I vissa fall hanteras arbetet helt okej, i andra fall finns stora brister. Gemensamt för dessa grupper är dock att de har väldigt svårt att prata om arbetet och hur uppgifterna löses. Det är helt enkelt minerad mark, eftersom det direkt blir personligt! De negativa konsekvenserna av ett team som skapat roller utifrån personerna istället för uppdraget och som har svårt att prata om det samma, är många. Men är inte personen viktig alls då? Jo! Personen är högst relevant, men då handlar det om det vi kallar för rolltagandeDet finns flera sätt att hjälpa ett team att göra skillnad på roll och person. Det handlar i regel om att göra samtalen neutrala och lite mer mekaniska. Uppgifterna och de mål som finns med verksamheterna måste vara tydliga och ligga till grund för hur arbetet ordnas. Därför är det hjälpsamt att hela tiden återvända till varför teamet finns. Ibland behöver det göras oftare än vad vi tycker är nödvändigt eller vad vi orkar med, men håll i! Det kan också vara hjälpsamt att presentera koncepten roll och person för teammedlemmarna och skapa förståelse för varför det kan vara viktigt att göra skillnad på. När frågan om roller och uppgifter ska föras på tal är det i regel en bra ide att rama i dom samtalen tydligt. Vad vi prata om och varför, vad som förväntas av alla i samtalet, vem håller ordning, är några saker som kan vara bra att göra tydligt. Vår erfarenhet är också att det är hjälpsamt att rita upp teamet och rollerna för att förenkla utifrånperspektivet på teamarbetet. Ibland kan också hypotetiska exempel vara ett sätt att göra det mindre laddat och på så vis göra skillnad på roll och person. Kanske kan ni ta er an frågan som om ni skulle starta upp er verksamhet från början?Du kan som ett litet experiment kategorisera det som sägs i ditt team i “roll och uppgift” eller “person”. Fundera sedan kring hur ni i teamet kan hjälpa varandra när ni hamnar i person.I kommande inlägg kommer vi beröra rollgivande och rolltagande.

Föregående
Föregående

Rollgivande

Nästa
Nästa

Det här med beteenden